Thursday, 19 September 2013

nak panas dan sejuk di mana?

menutup aurat bukanlah sekadar menutup kepala semata-mata...belajarlah cara untuk menutup aurat dengan sebenar-benarnya... menutup aurat bukanlah kerana seseorang itu tidak pandai berfesyen kerana berpakaian longgar tetapi penutupan aurat sebenarnya memberi perlindungan kepada kita daripada keburukan dan perlakuan negatif oleh orang di sekeliling..

 mungkin ramai yang beranggapan orang yang berpakaian longgar dan menutup hampir keseluruhan badannya menyebabkan kepanasan..memang tidak dinafikan ada sedikit kepanasan tetapi kepanasan itu boleh melatih diri kita untuk lebih bersabar.. yang mana anda mahu pilih???kesejukan di dunia dan kepanasan di akhirat atau kepanasan di dunia dan kesejukan di akhirat???

sebenarnya jika kita sudah terbiasa dengan sesuatu yang kita amalkan, perkara yang susah akan menjadi senang..begitulah juga dengan perihal menutup aurat ni..jika kita sudah terbiasa untuk menutup aurat dengan sempurna, kepanasan dan kepayahan secara automatiknya akan bertukar menjadi kesejukan dan ketenangan dalam jiwa...

sekarang, pilihan di tangan anda..samada anda mahu berpanas di dunia atau berpanas di akhirat???buatlah suatu perubahan walaupun perubahan itu hanya sedikit kerana Allah tidak melihat kepada hasil tetapi Dia melihat segala usaha yang dilakukan oleh hambaNya...

Monday, 17 June 2013

BERSYUKURLAH

SYUKUR.. perkataan yang sering didengar dan diperkatakan kepada kita...tapi berapa ramai yang bersyukur dengan setiap pemberianNya.. berapa ramai yang mampu menilai nikmat yang dikurniaNya.. berapa ramai yang mampu menggunakannya dengan sebaiknya.. ingatlah wahai saudaraku, terlalu banyak nikmat yang dikurniakanNya kepada kita.. mungkin bukan dengan harta benda tetapi dengan kesihatan yang kita dapat, masa yang kita guna, keluarga dan kawan2 yang kita miliki.. tidak terdaya untuk kita membalasnya.. tapi terlalu sikit yang Allah minta daripada hambaNya (melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang).. Allah tidak pernah sedikitpun kedekut kepada hambaNya.. apa yang kita minta, semuanya Allah bagi.. malah, Dia beri sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kita minta..

‘’ Yang membuat sebaik-baiknya segala sesesuatu yang Dia ciptakan dan Dia telah memulai penciptaan manusia dari tanah. Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripatih air yang diremehkan. Kemudian Dia Menyempurnakan dan Meniupkan kedalam (tubuh)Nya roh (ciptaan)Nya dan Menjadikan Kamu Pendengaran, Penglihatan, dan hati, (tetapi) Kamu sedikit sekali bersyukur.’’ (As-Sajadah : 9).

Allah menjadikan kita sebaik-baik makhluk.. ada akal untuk berfikir.. ada penglihatan untuk melihat kebenaran.. ada hati untuk merasa segala nikmat yang Dia beri.. tapi kita selalu tidak bersyukur dengan segala yang kita dapat dan meminta lebih dan lebih lagi.. sungguh lemah hambaMu ini..

Thursday, 21 February 2013

HOT ABOUT K-POP???

Assalamualaikum w.b.t....(jawab tau..kalau tak jawab, berdosa) :)

ana nak tanya kepada pembaca sekalian....adakah anda berminat dengan K-POP???Mesti ramai yang akan jawab "MINAT!!!"...Sekarang ni K-POP memang menjadi buah mulut remaja-remaja terutamanya dalam kalangan kaum hawa...Memang boleh untuk kita meminati sesuatu hiburan tetapi ia hendaklah dalam kadar sederhana..janganlah kita terlalu fanatik sangat dengan sesuatu "benda" tu...kenapa???cuba kita tanya kembali diri kita, adakah kita fanatik dengan Allah sebagaimana kita fanatik dengan benda lain???kalau jawapannya adalah TIDAK, anda harus bermuhasabah balik diri masing-masing...kalau jawapannya adalah YA, anda pun harus bermuhasabah jugak...kenapa ana berkata sedemikian???kita tak boleh samakan Allah dengan benda lain kerana Allah adalah pemilik diri kita yang sebenar dan DIA adalah segala-galanya untuk kita...kita harus ingat tu!!...jangan asyik melayan benda lain sampai mengabaikan tanggungjawab kita sebagai seorang hambaNYA..carilah masa untuk kita berkhalwat dengan Pemilik diri kita yang sebenar-benarnya..today, I want to show you a video about.....kalau nak tau, tengok la sendiri....SURPRISE..!!







apa perasaan anda selepas melihat video ni???terkejut bukan....apa yang saya ingin katakan di sini, janganlah disebabkan kita sangat berminat dengan sesuatu benda tu, kita jadi buta untuk melihat kebenaran...
janganlah mengagung-agungkan orang yang tidak mempercayai adanya Allah dan orang-orang yang membenci agama Allah yang suci iaitu agama Islam..

akhirul kalam..Assalamualaikum w.b.t....

Saturday, 12 January 2013

SEMARAK CINTA RASULALLAH S.A.W

Assalamu alaika ya Rasulallah...
apakan makna keindahan dan kemewahan dunia yang ku miliki,
jika kau tiada tersenyum melihatnya..
apakah makna kenikmatan syurga,
jika engkau tiada dapat dipandang..
apa makna setiap nafasku,
jika engkau memalingkan wajahmu..






DUNIA AKHIR ZAMAN



assalamualaikum...hari ni ana nak kongsi satu video untuk sahabat-sahabat semua..mungkin video ni dah ramai yang tengok..but, it's ok...ini adalah peringatan untuk kita...jika diulang-ulang lebik baik...


Sunday, 16 December 2012

Isu Umat Islam


Assalamualaikum semua...
apa khabar hari2 antunna semua??harap2 b'jalan lancar hendaknya....amiinn

Hari ni ana nak bercerita tentang pengalaman ana mengikuti usrah pagi tadi...usrah hari ni berlainan sikit dengan usrah pada hari2 lain..apa yang lainnya ek???..macam nak bagi suspen je kan...tak ada apa yang lain pun sebenarnya..cuma hari kami main explorace je..tapiii,bagi ana permainan tu sangat bermakna..sebab ape, permainan tu bukan sekadar untuk suka2 tapi ia memberi pengajaran yang sangat besar buat ana dan sahabat2 yang lain...

Sebelum memulakan aktiviti kami, akak2 usrah dah bagitahu bahawa kami bermain seolah-olah kami ni  berada di GAZA,PALESTIN untuk berjuang...apa yang kami perlu buat ialah pasangkan niat betul2....

Kalau nak diceritakan memang takkan habis punye la...dlam banyak2 ativiti yang kami buat tadi,ade satu aktiviti yang sangat memberi kesedaran yang besar kepada kami di mana pada mulanya kami diarahkan untuk membina sebuah masjid yang paling indah dan paling kami sayang dengan menggunakan surat khabar....bertungkus lumus jugak la nak menyiapkan binaan masjid tuu..selepas tu,kami pamerkan 'masjid' tu kat akak2 usrah..ada satu soalan yang dia tanya kat kami."betul ke antunna semua sayang kat masjid yang antunna buat ni??"..of course kami jawab : " sangaaat sayang kerana ia melambangkan umat Islam"...tapi apa jadi lepas tu???memang tak disangka-sangka akan berlaku..tiba2 dia memusnahkan binaan yang kami buat...tergamam dibuatnya...masa tu terjadilah 'pergelutan' antara kami..~cewah ayat~...agak2 antunna semua,ape terjadi kat kami masa tu???ape lagi,kena marah la jawabnye...."korang kata korang sayang kat masjid ni,tapi mana tindakan korang??cuba korang fikir ape niat korang masa mula2 korang main explorace ni..kita ni sedang berjuang di Palestin..cuba korang anggap masjid ni adalah masjid al-Aqsa........". 

Kadang-kadang kita ni hidup dalam keadan yang sangat selesa menyebabkan kita lalai dalam mengambil cakna tentang isu umat Islam..ye,mungkin baru2 ni kita bersemangat post something tentang isu ni kt facebook,twitter dan sebagainya lah...tapi,bile keadaan dah mula reda di mana tak ramai yang bercakap tentang isu ni,kita pun sama2 reda dengan semua ni...kita hanya ikut orang semata-mata...mana sifat cakna yang betul2 datang dari diri kita sebenarnya??mana??...

kita perlu berbuat sesuatu..walaupun kita tak berpeluang ke Palestin,tapi kita sebagai pelajar ada cara yang secara tidak langsung kita berjuang untuk umat Islam...belajarlah bersungguh-sungguh untuk menegakkan agama Islam....kerana orang kafir memandang agama Islam ni sebagai agama yang mundur..so,kita perlu sama2 betulkan statement tu...di samping belajar,buat la jugak sesuatu perkara yang kita mampu untuk sama2 membantu umat Islam di Palestin,Syria dan di negara2 Islam yang lain..even sekarang ni pun kita yang berada di Malaysia pun dah diserang sebenarnya..tapi kita tak sedar sebab kita tak dapat melihatnya dengan mata kasar..ana pasti,antunna semua tahu semua tu..so,sama2 la kita memberi kesedaran sesama kita.....

renung-renungkan dan sama2 tingkatkan kesedaran dalam diri...ana mohon maaf sekiranya ada terkasar bahasa dalam post kali ni....akhir kata, Assalamualaikm...

Sunday, 4 November 2012

SPM 2012

assalamualaikum...
hari ni, 5 November 2012 ialah detik-detik yang bersejarah buat pelajar-pelajar SPM 2012...gud luck ye adik-adik...do your best for your future..

     banyakkan buat solat sunat hajat..mintak Allah permudahkan urusan kita..tapi janganlah solat hajat semasa nak exam je ye..


     baca dan jawab soalan yang diberi tuu dengan tenang..banyakkan berselawat ke atas junjungan besar kita,nabi Muhammad S.A.W kalau terlupa sesuatu ilmu yang dah kita pelajari sebelum ni...

     ingatlah Allah selalu...Allah sentiasa berada dengan hamba yang sentiasa mengingatiNYA...insyaAllah.